torsdag den 5. marts 2009

Kathmandu


Jeg er i Kathmandu, Nepals hovedstad, oplever denne specielle kultur ret blandet med baade paavirkning fra Indien og Kina. Under flyveturen fra Koebenhavn til Bangkok havde jeg saa svaert ved at sove, fordi det ar eftermiddag i DK, og da jeg landede midt nat hjemme. Deror faldt jeg i soevn foer flyet til Kathmandu lettede og jeg vaagnede foerst, vi skulle lande. Det var lidt underligt for en ung nepaleser, der sad ved siden af mig, kiggede intenst paa mig og blev lidt paf. Jeg opdagede dog at han sad og kiggede ud af vinduet paa bjergene og smilede lidt af mig selv. Tror aldrig han havde floejet foer. Udsigten var saa skoen. Vi floej for det foerste over bakketoeppe, hvor makkerne var lavet som terasser op ad bjerget. Desuden kunne jeg skraat forude se de sneklaedte bjergtoppe, og det foeltes saa skoent. Der var webcam i flyet, saa jeg kunne foelge med fra pilotens synsvinkel og det var lidt vildt. Man kunne se hvordan kan proevede paa at ramme landingsbane tjek paa det, men synes nu han floej lidt skaevt. Vi landede og da jeg gik ud af flyet, var det med en forventning om at blive moedt af varmen, men faktisk var det lidt koeligt og meget behageligt. Jeg fik mit visum efter lang koe og skulle nu finde chaffoeren, der skulle samle mig op. Endelig saa jeg skiltet og fulgte efter ham, men ti andre maend fulgte efter og ville have drikkepenge. Kunne ikke lige gennemskue, hvad de skulle have dem for, saa de maate gaa tomhaendet.

Koereturen til Thamel, omraadet vi skulle bo i, som er et rigtig turistkvarter i Kathmandu, var meget speciel. Der var mennesker og biler over alt og paa et tidspunkt stoppede vi for en ko, der loeb over gaden. Paa vejen var livet fuldt i gang og alle dyttede i de mange biler og scootere, og cykeltaxaerne susede ogsaa bare rundt. Jeg saa flere boern, der gik og sniffede lim i en pose, og faktisk da jeg skulle betale min regning paa internetcafeen i gaar, var det en ung fyr paa en 14-15 aar, der stod for det. Da jeg kiggede paa ham, sad han tilbagelaenet i stolen og var helt vaek i den flaske lim, han sniffede af. Blev noget forbavset og ventede lidt, men maatte tale til ham to gange foer han aabnede oejnene og saa sagde han bare det bliver 60 rupees.

Hotellet er ganske fint og faktisk synes jeg det er sjovt at stroemmen hele tiden gaar. Den anden aftenen, da jeg skulle lige til at i bad, og saa maa man ellers vente og haabe paa at man kan finde taendstikkerne eller pandelampen. Nepaleserne siger at de under urolighederne med maoisterne ikke udviklede deres energi, saa meget af deres el, maa de koebe fra Indien. Faktisk har Nepal mange floder, men de udmunder i Indien, som saa bruger det som vandkraft, hvorfor Nepal maa koebe derfra.

Maden er dejlig speciel og dahl baht er hel god. Det er en slags linsesuppe med ris, som man blander. Har faaet meget forskelligt og vil sige at maven rumsterer hver gang, jeg spiser, men det bliver bedre hver dag.

I forgaars besoegte jeg et boernehjem og det var en meget positiv oplevelse. Det var moerkt, da vi ankom omkring 18.30. Vi havde lidt svaert ved at finde det, men vi kom ind i et hus, hvor der var baelgmoerkt. Et stearinglys blev taendt, da der ikke var el og i moerket sad omkring 30 boern. Den yngste var nok 4 aar og den aeldste 16 aar. De smilede alle og Ram, som var med og som er lokal, smilede til boernene og fik dem til at synge for os. Jeg fornemmede at de var glade og at de voksne var der, fordi de holdt af at hjaelpe boernene. Det betoed meget for mig, for jeg kunne maerke glaeden, selv om stedet ikke havde meget at goere med. Jeg moedte en anden dansk pige, der arbejdede der og hun var helt vild med det. Hun fortalte at boernene ikke har moedt ret mget kaerlighed i deres liv, og der gik 3 uger inden hun fik et knus.

I dag skal jeg have undervisning om Nepal og i gaar var vi rundt i byen. Vi saa en stor stupa. Jeg laegger billeder ind saa snart jeg kan for det er meget specielt og flot. Vi skulle ogsaa se den levende gudinde KUMARI, som nu er 4 aar gammel. Jeg fortaeller mere snart.


1 kommentar:

  1. Hej Cathrine.
    Dejligt at høre at du har det godt i den nye verden men masser af oplevelser, nye mennesker, "spændende" mad, rumlende mave, periodisk strøm og trods alt glade børn på børnehjemmet. Beretningen om de lim-snifffende børn gør indtryk på en naiv glad dansk mor. Her er alt vel. Pas på dig. Knus fra tante Bettina.

    SvarSlet